●2009年07月14日(火)
David Howard先生 昨日は一番初めの日に出かけてさんざん地下鉄が汚いだの 一階の八百屋の臭いが凄いだの文句を並べて行くのをやめた老舗スタジオを再び訪ねた。 女の先生に習わせて上体を良くしたいとかねてから思っていたのだけれどー親の言う事ってのは聞かない物なのでー今習っているバレエの先生がABTの引退ダンサーで素晴らしいけど男性で 今一つ身のこなしとか身につきにくいと考えてのことだ。 五つのスタジオで同じような時間に前後して一斉にクラスをやっているので娘をこれはいいのではないかという女の先生のクラスに入れて 隣の隣で繰り広げられている別のバレエクラスに目が引き寄せられた。 なんだか知らないけれど バーに鈴なりになっている人達が尋常でない。絶対にプロで、しかも相当のレベルだと分かる。 先生はどこにいらっしやるのかと探してもなんだか奥に座ってらっしやるのか見えない。人、人、人の波でざっと30人は越えていたと思う。スタジオにはエアコンもなく、ドアは開け放してあるので誰でもここに図々しく立って見る事が出来る。 フォンデュなど伸ばすたびに耳まで、鼻まで脚がぐんにゃりしなやかに上がる人ばかりで、合間にピルエットをすると五回転が軽い。飛ぶと高飛びもここまで行くかというくらいに凄い。 こんなクラスは橘バレエ団に居た時でさえ 見た事が無い。 一体、先生はどなたかと再び乗り出してみると 私がちょっとお年が行き過ぎたな とはねたハワード先生である。 この先生には土曜日の朝にも別のスタジオでお会いした。 帰りにはエレベーターでもご一緒した。 もう他生のご縁としか言いようが無い。 娘を入れてしまったもう一つのクラスは 基礎をしっかりというのはいいけれど 素人ばかりでダレるクラスが展開されていて 思わず自分の不明のために一クラス無駄にしてしまった後悔に苦しむ。こっちのクラスに入れたのは大いなる間違いと気づく。 ここで はたと考える。 プロのクラスに入れるのは気が引けたのだけれど こうした世界のダンサーが凌ぎをけずって励んでいるクラスにこそ入れなくてはならない。こんなクラスがどこの国で経験できるだろう。やっとついて行けるだけでも全然構わないのだ。 この熱意のるつぼにこそ 真摯な激しい上達への渇望と 舞踊への絶え間ない憧れとがたぎっていた。 ああ、これだな、と自分の不明を悟った。 ここでクラスを選ぶことの難しさを知る。 基礎からしっかりというのは間違いではないけれど いつまでもいつまでも基礎 というわけではない。 最後がどこなのかを見るのは まだ基礎が大事な人にも時々必要なのだ。階段は一つずつではない。ヘリコプターで一番上に真っ先に行き、そこから下って行くのだ。 これこそが個人の中に基礎のなんたるかを時間を節約して知らせてくれる。 明日から この世界のバレエダンサーのクラスに入れよう。 さて、このお爺さんは ただのお爺さんではないらしいのだけれど ロシアや色んな国の重要バレエ団のぱりぱりの先生達がひしめいているNYでどうしてこの先生にぎゅう詰めになって習うだろう? 一人抜群の跳躍力で目を驚かしてくれたバレリーナをつかまえて不躾ながらいきなり核心を聞いて見た。 すると この杖をついていてほとんど歩けないようなお爺さんは大変に有名な先生で、今なおそのレッスンのコンビネーションの素晴らしさといったら他の追随を許さないのだそうだ。 どうも私にはそこまで見抜けない。 けれども受けている人のレベルが凄い。土曜の朝には10代と見える若い子ばかりのクラスだったけれども みんなフェッテを32回転やっていた。 これが一センチもずれない人が中には何人も居て しかもシングルとダブルを交互にやっていたのだ。 これはただの若い子なんかではなくて勿論ABT辺りのバレリーナだ。 それから気がついたことなのだけれど 先生はどんな基礎クラスに行っても直さない。基礎に行くほど直してもらえない気がする。 これは教師の立場に立つとよくわかる。 基礎クラスというのはあまり初歩の人ばかりでつまり欠点だらけなので直しようがないのだ。生徒も初歩なのに直されてばかりいたら失望するかもしれない。 だからこのクラスに娘を入れるのは間違っている。 どこに行っても直してもらえないのなら、あまりに前の人、横の人が素晴らしくて これ見て直し、あれ見て そうだと気づくクラスが最適なのではないかしら。 来ている人に教えられるというのがプロのクラスなんだろう。 今日、あらためてこのお爺さんの経歴を見ていたら アンヘル・コレーラなどの現役が今でも見てもらう先生だと書いてあった。古くはバリシニコフの先生。 80歳くらいかもしれない。 今度 土曜日にお会いしたらお茶に誘ってしまおうと決心する私です。お話しが聞けたら嬉しいし色々なためになることがあるかもしれない。聞けなくてもこの年までずっと教えているということに私は勇気を与えられたと思います。 経歴を見るとマンハッタンにスタジオを経営していたのだけれど 一度閉めるんですね。運営するということがとても難しいことだったのではないかなとお察ししたりします。 昔取ったキネヅカの英語を本気でもう一度頑張ろうと思う私です。今回の旅行では失望したり驚くことも沢山有り、 何かが確実に自分の中で答えを出している気がします。 では、一時半の稽古にこれから いざ! 良い一日をお迎え下さいね。 ハワード先生の経歴はこちらに貼り付けます David Howard, Master Teacher & Choreographer Born and educated in England, David Howard received his early training from the Cone-Ripman School, now the Arts Educational School in London. Upon completion of the RAD syllabus, at the age of 17, he was awarded the Adeline Genee Medal, the highest honor a British dance student can receive. David Howard’s career began as a child performer in radio shows, films and commercials. Working as a principal dancer at London’s Palladium Theatre he was honored by appearing in a Royal Command Performance before Queen Elizabeth II. He later joined Sadler’s Wells Theatre Ballet, now The Royal Ballet and was promoted to soloist status. Mr. Howard danced with the National Ballet of Canada, appeared in London’s West End in musicals, among them Bob Fosse’s Little Me, performed in cabaret throughout Europe and was featured in many television productions.
After a successful performing career, Mr. Howard came to New York at the invitation of Rebakah Harkness in 1966 to teach and later direct the Harkness Ballet School. With the Harkness Ballet Company, he held the positions of principal teacher and ballet master. David Howard has been a mainstay in the professional training of many notable dancers. Makarova, Baryshnikov, Peter Martins, Cynthia Harvey, American Ballet Theatre, New York City Ballet and numerous other companies throughout the world have all made David the most sought after teacher. Gelsey Kirkland speaks for many with her words of praise: “I am forever indebted to David Howard for his enlightened teaching for over twenty years. He imparts his love of dance by inviting you to take a journey with him…you only have to want to go.” In 1977, David opened his own school in New York City although today he currently teaches classes at Steps on Broadway, Broadway Dance Center and coaches Angel Corella, Michele Wiles, Veronika Part and many of the next generation of ABT Stars. In addition, he teaches class, twice a week, at the New School University, Eugene Lang College. In 2000, he was Artistic Director of the First World Congress of Ballet and Contemporary Dance in Mexico. Mr. Howard still keeps his international ties teaching twice a year for The Royal Ballet in London working with the likes of Sylvie Guillem and Tamara Rojo (“If I ever become a ballet teacher, I hope I am as important to my students as David Howard is to me”). In addition, he works with companies in Denmark, Sweden, Holland, and Germany. He has worked with theatre, television and motion picture stars, most recently Mary Tyler Moore and John Lithgow. The David Howard Foundation, Inc., a not-for-profit 501 (c) (3) was established to help young dancers and choreographers; create a dance library, with historical and technical books, videos, DVDs and dance music CDs; and sponsor research work connected with dancers’ diet, dance-related injuries and kinesiology. The David Howard Foundation, Inc. presents teachers’ training workshops around the world and A Month of Sundays for serious teen age students each January in New York City. In addition to being the 2007 Education Spokesperson for National Dance Week, David Howard is also the recipient of a Dance Masters of America Award and received a Doctor of Performing Arts Honorary Degree from Oklahoma City University. He served as President of the National Association of Regional Ballet in America and is prominent on the board of many dance-affiliated companies and dance publications. David Howard has been profiled in People Magazine and Dance Teacher and has made 110 CDs and numerous videos of classical instruction which are distributed by Roper Records, Jay Distributors and Danceables. His new DVD Turns, Leaps, and Bounds is distributed by Riz-Biz. David Howard is also listed in Who’s Who in America, Who’s Who in the World and The Art of Teaching Ballet…Ten Twentieth Century Masters where in the words of its author, Gretchen Warren, “David Howard’s wizardry is something dancers feel in their bones. For years they have flocked to him in large numbers and today he is the best know, most popular ballet teacher working in America.”
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